پیش از اهدای خون شب را خوب بخوابید، یک وعده غذای مناسب بخورید و آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته بنوشید.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان این‌که انتقال خون و فراورده‌های آن هر سال به نجات زندگی میلیون‌ها انسان کمک می‌کند، گفت: اهدای خون به کسانی که در شرایط تهدیدکننده زندگی مانند بیماری، جراحی یا خونریزی قرار می‌گیرند که ممکن است نیاز به خون داشته باشند، کمک می‌کند تا زندگی طولانی‌تر و با کیفیت بالاتری داشته باشند و همچنین زمینه درمان‌های پزشکی و به ویژه جراحی‌های پیچیده را نیز فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: اهدای خون علاوه بر حفظ ارزش‌های بنیادین انسانی همچون احترام، همدلی و مهربانی، باعث پایداری و حمایت از سیستم‌های اهدای داوطلبانه رایگان می‌شود.

کاویانی در ادامه به اهداکنندگان خون توصیه کرد: پیش از اهدای خون شب را خوب بخوابید، صبحانه یا ناهار کافی بخورید، قبل از اهدای خون یک وعده غذای مناسب بخورید و آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته بنوشید. بهتر است پیش از اهدای خون ۵۰۰ سی‌سی آب (حدودا ۲ لیوان) بنوشید، از خوردن قرص آسپرین به مدت ۴۸ ساعت قبل از اهدا (زیر نظر پزشک خود) خودداری کنید، از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که ادرارآورند پرهیز کنید، غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ ، ماهی و جگر بخورید، لوبیا، غلات غنی‌شده با آهن، کشمش، آجیل و برگه میوه‌ها مثل آلو مناسب‌اند و از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشوردر مورد نکات ضروری پس از اهدای خون توضیح داد: پس از اهدای خون از جای خود بلند نشوید چراکه بدن شما به زمان استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای نیاز دارد تا خود را با حجم خون اهدایی تطبیق دهد.

وی افزود: برای جبران خونی که اهدا کرده‌اید مقدار بیشتری آب و نوشیدنی (طی ۲۴ ساعت آینده و به ویژه ۴ ساعت اول) میل کرده و غذای کاملی بخورید. سعی کنید از غذاهای مغذی و غنی از آهن (مانند انواع گوشت قرمز، جگر، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس) بیشتر استفاده کنید.

کاویانی با بیان این‌که برخی از میوه‌ها مانند مرکبات (پرتقال و لیموترش)، کیوی و سبزیجات، گوجه‌فرنگی و فلفل سرشار از ویتامین ث هستند، گفت: ویتامین ث در جذب بیشتر آهن غذا موثر است و به همین دلیل بلافاصله پس از صرف غذا، برای جذب بهتر آهن از میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین ث استفاده کنید.

وی با بیان این‌که برخی مواد غذایی مانند چای، قهوه و لبنیات جذب آهن را کاهش می‌دهند تاکید کرد: باید حداقل یک ساعت بین مصرف این اقلام غذایی و وعده غذایی فاصله زمانی باشد.

کد خبر 522000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha